بررسی فنی و اقتصادی ساخت پایلوت واحد ریفرمینگ کاتالیستی از طریق شبیه سازی و Scale Down واحد پالایشگاه به منظور طراحی پایه

شاخه علمی:
پروژه پژوهشی انجام‌شده اقتصاد
گرایش علمی:
فناوری نانو
کارفرما:
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
مجری:
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
ناظر:
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی
سال خاتمه:
۱۳۹۱
کلیدواژه‌ها:
امکان سنجی فنی, امکان سنجی اقتصادی, پالایشگاه نفت, واحد ریفرمینگ کاتالیستی, شبیه سازی
خلاصه پروژه:
“ریفورمینگ کاتالیستی یکی از فرآیندهای پالایشی است که با هدف بالابردن عدد اکتان برش های نفتی از طریق تبدل به آروماتیک ها و ترکیبات شاخه دار عمل می کند. با توجه به اهمیت این فرآیند در تولید محصول استراتژیک بنزین با یکفیت بالا، در این طرح امکان سنجی فنی و اقتصادی ساخت پایلوت واحد ریفورمینگ کاتالیستی از طریق شبیه سازی و Scale Down واحد پالایشگاه انجام می شود.
اقدامات صورت گرفته و نتایج ب هدست آمده در این طرح در این گزارش ارائه شده است. در
اولین گام اطلاعات مورد نیاز برای اجرای طرح از واحد رفورمینگ کاتالیستی پالایشگاه اصفهان جم عآوری شده است. در کنار آن مطالبی نیز با هدف معرفی و شناخت فرآیند ریفورمینگ کاتالیستی جم عآوری و ارائه گردیده است. پس از آن شبی هسازی فرآیند صورت گرفته و به منظوری بررسی صحت نتایج مقایسه آن با داد ههای واقعی پالایشگاه انجام شده است. مقایسه نتایج نشا ندهنده مطابقت پی شبینی شبی هسازی با رفتار فرآیند بوده و امکان استفاده از بسته تهیه شده جهت انجام Scale Down وجود دارد.
به منظور Scale Down واحد با انتخاب مقیاس ۰۱ / ۰ نسبت به شرایط فعلی، اقدام به تعیین مشخصات تجهیزات با بهره گیری از بسته شبیه سازی و همچنین مدلسازی در مورد رآکتورها شده است. در آخرین مرحله بر مبنای مشخصات به دست آمده تعیین هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی پایلوت فرآیند رفورمینگ کاتالیستی انجام شده است.”
پیوست: