اثر استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی بر عملکرد صادراتی (صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران)

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه مدیریت
گرایش علمی:
اجرایی
قالب اجرا:
پایان‌نامه غیرصنعتی
کارفرما:
پدیدآورنده:
میلاد غرائی یزدی
استاد راهنما:
محمدرضا حمیدی زاده
استاد مشاور:
علیرضا موتمنی
دانشگاه:
دانشگاه شهید دکتر بهشتی
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۹۵
کلیدواژه‌ها:
پتروشیمی, عملکرد صادراتی, صنعت نفت و گاز , صنعت پتروشیمی ایران
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی برعملکرد صادراتی (صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران) می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی می باشد و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی –پیمایشی است. برای جمع آوری داده های مربوط از روش کتابخانه ای -میدانی و ازپرسشنامه استفاده شده است. باتوجه به هدف پژوهش وموضوع پژوهش جامعۀ آماری این پژوهش شامل خبرگان، کارشناسان ومتخصصین صادارت و بازاریابی در شرکت های بخش خصوصی صادر کننده فراورده های نفت و گاز و پتروشیمی ایران است که تعداد آن ها بر اساس آمار اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایراننزدیک به ۳۰۹ شرکت می باشد. دراین پژوهش به دلیل عدم دسترسی به جامعه مورد مطالعه برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده و پرسشنامه به صورت روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس بین آن ها توزیع گردید و تعداد ۱۷۱ پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از روش روایی محتوایی استفاده گردیده است و همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و ضرایب نشان داد که ابزار جمع آوری داده ها از پایایی بالایی برخور دار می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی های توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه و برای متغیرهای تحقیق از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس مربوطه پرداخته شد و در آمار تحلیلی این تحقیق روایی سازه متغیرهای تحقیق و شاخص های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت؛ در نهایت با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار WARP PLS به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته گردید. در نهایت تمامی فرضیه های پژوهش به جز فرضیه چهار و پنجم تایید شد و پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای عملکرد صادراتی در شرکت های مذکور ارائه گردیده است.
پیوست: