تحلیل حقوقی قرارداد انتقال گاز

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه حقوق
گرایش علمی:
حقوق تجارت بین الملل
قالب اجرا:
پایان‌نامه غیرصنعتی
کارفرما:
پدیدآورنده:
هاجر مهر پرور
استاد راهنما:
مجید احمدیان
استاد مشاور:
قهرمان عبدلی
دانشگاه:
دانشگاه تهران
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۹۳
کلیدواژه‌ها:
گاز طبیعی, مجمع کشورهای صادرکننده گاز, نا اطمینانی, ایران
natural gas, Iran, uncertainty, Gas Exporting Countries Forum
چکیده:
“مزایایی که گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت ها دارد، باعث اهمیت آن برای مصرف کنندگان شده و روند روزافزون تقاضای آن را در سال های اخیر موجب شده است، اما بازار گاز مشکلات خاص خود را داراست. نظام نامناسب قیمت گذاری و عدم وجود شفافیت در قیمت گاز طبیعی، نوسانات شدید و گاهاً غیرقابل پیش بینی قیمت و مهم تر از همه کارآیی اقتصادی در تعیین قیمت گاز، سبب بروز مشکلاتی در برنامه ریزی ها وسرمایه گذاری های طرف عرضه شده است. مسایل مربوط به انتقال گاز، احتمال سلطه ی شرکت های بزرگ چند ملیتی بر بازار گاز و نیز لزوم کاهش ریسک سرمایه گذاری پروژه های گاز ومسایل مربوط به امنیت عرضه وتقاضا، ضرورت تشکیل مجمع یا سازمانی در جهت حداکثرسازی منافع فردی وگروهی اعضا نشان می دهد.
در این بین، ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع گاز دنیا و قرارگرفتن در بین ده تولیدکننده بزرگ گاز جهان ، از سوی واردکنندگان گاز، یکی از اعضای فعال در هر سازمانی متشکل از کشورهای صادرکننده به شمار می رود. تلاش ایران برای تشکیل یک سازمان قدرتمند از کشورهای صادرکننده ی گاز و عضویت فعال در آن مانند هر تصمیم مهم دیگری در عرصه ی سیاست های خارجی و سیاست های بخش انرژی، باید از زوایای مختلفی مورد نگرش وارزیابی قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف کشور در برخورد با این سازمان و فرصت ها و تهدیدهایی که عضویت درآن برای ایران به همراه خواهد داشت، در یک قالب دقیق و تحلیلی بررسی شود.”
The importance of knowledge in recent decades has growing as a result of concentration on knowledge as a strategic resource. Today organizations try to differentiate themselves with other organizations by fundamental knowledge in order to achieve higher level of effectiveness and innovation. Organization ability to integrate and coordinate knowledge is one of the way of achievement and maintenance of competitive advantage. In recent organizations particularly knowledge based companies in which technology is one of their key capitals، the necessity of knowledge management is inevitable. Current study aims to evaluate the knowledge management readiness in Hirbodan Petrochemical Company. This study is applicable in terms of goal and is descriptive-survey in terms of implementation method. Population is managers and employees of Hirbodan Petrochemical Company in the area of Tehran. Data was collected with a questionnaire by convenience sampling approach. Data was analyzed by one-sample t-test، Friedman test and ANOVA analysis. Results indicated that Hirbodan Petrochemical Company has not suitable situation in terms of knowledge management readiness. However، some dimensions of knowledge management readiness including strategy and leadership، human resources، organizational structure، and information technology had acceptable situation. Their priorities were: 1) human resources، ۲) information technology، ۳) organizational culture، ۴) organizational structure، and 5)strategy and leadership.
پیوست: