امکان سنجی اقتصادی سوآپ فرآوردههای نفتی (با تأکید بر گازمایع) کشورهای همسایه، از طریق جمهوری اسلامی ایران با رویکرد حضور بخش خصوصی

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه مدیریت
گرایش علمی:
صنعتی
قالب اجرا:
پایان‌نامه صنعتی
کارفرما:
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
پدیدآورنده:
فاطمه آقاجعفری
استاد راهنما:
محمد حسن قلیزاده, اسماعیل رمضانپور
استاد مشاور:
سیّد اسدالله احمدی نژاد
دانشگاه:
دانشگاه گیلان
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۹۰
کلیدواژه‌ها:
امکان سنجی اقتصادی, سوآپ, فرآوردههای نفتی
چکیده:
"سوآپ فرآوردههای نفتی موضوع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مهمی در خاورمیانه و بویژه در بخش دریای خزر است؛ به این صورت که فرآوردهی نفتی در یک مرز از کشور تولیدکننده گرفته شده، و معوّض آن از مرزی در کشور سوآپ کننده صادر میشود. این کار، علاوه بر سود اقتصادی برای بخشی که سوآپ را به عهده میگیرد، کاهش قابل توجّهی در هزینه های حمل و نقل داشته، همچنین باعث افزایش بهرهوری بخش حمل و نقل میشود. کشورهای حاشیهی خزر که در همسایگی ایران قرار دارند )آذربایجان و ترکمنستان( به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد؛ و همچنین کشور عراق به دلیل نداشتن بندری که کشتیهای حامل فرآوردههای نفتی بتوانند به آسانی در آن پهلو بگیرند، پتانسیل خوبی برای بازار سوآپ در ایران پدید آورده اند.
گاز مایع نیز، یکی از فرآوردههایی است که در بازار سوآپ فرآوردههای نفتی، جای خود را باز کردهاست. در این پژوهش، سوآپ گاز مایع از ترکمنستان و عراق با رویکرد حضور بخش خصوصی در این کار امکانسنجی شدهاست. این امکانسنجی چهار بخش: ارزیابی بازار، ارزیابی فنّی، ارزیابی مالی و ارزیابی سیاسی و اجتماعی را دربر میگیرد.
در ارزیابی بازار، گاز مایع و روند قیمت آن در جهان، خاورمیانه، ناحیهی خزر و ایران، تجزیه و تحلیل و تا سال ۵۱۰۲ بررسی شدهاست. همچنین بازار عرضه در جهان و ترکمنستان و عراق ؛ و بازار تقاضا در جهان و ایران و پیشبینی آن تا سال ۲۰۱۵ انجام شده است.
رقبای سوآپ گاز مایع از ترکمنستان (روسیه، افغانستان، ترکیه و TRACECA ) و عراق (ترکیه) نیز بررسی شده و نقاط ضعف و قوّت آنها در مقایسه با ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در ارزیابی فنّی پس از بررسی مشخّصات فنّی و استانداردهای مورد قبول گاز مایع ، بازار عراق رد شد و بازار ترکمنستان به بخش ارزیابی اقتصادی راه پیدا کرد.
در آخر در بخش ارزیابی مالی، سود دهی و نسبت های مالی، شش سناریوی تدوین شده، ارزیابی شد و بازار ترکمنستان به عنوان بازار مناسب برای سوآپ گاز مایع از مسیر ایران معرفی گردید. دوره ی عمر این طرح تا ۵ سال آینده (سال ۱۳۹۴ ) مطلوب عنوان گردید.
در این پژوهش نتایج سیاسی و اجتماعی نیز طبق الگوی کامفار بررسی و بیان شده است که این خود پژوهش را غنی تر ساخته است."
پیوست: