بررسی بازارهای صادرات گاز ایران و پیشنهاد چارچوب راهبردی به منظور ورود به آن ها

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه اقتصاد
گرایش علمی:
علوم اقتصادی
قالب اجرا:
پایان‌نامه غیرصنعتی
کارفرما:
پدیدآورنده:
مریم کریمی
استاد راهنما:
علی کرمانشاه
استاد مشاور:
سید مهدی برکچیان
دانشگاه:
دانشگاه صنعتی شریف
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۸۸
کلیدواژه‌ها:
انرژی, محیط زیست, توسعه پایدار, آلاینده, مدل, تصمیم سلزی, اقتصاد
چکیده:
ایران با در اختیار داشتن جایگاه دوم در بین کشورهای دارنده ذخایر گازی در دنیا از موفقیت ویژه ای در عرصه تامین انرژی برخوردار است. این در حالی است که روند رو به رشد تقاضا برای گاز طبیعی همراه با کاهش ذخایر نفتی دنیا، به تدریج جای این کالای برتر در حوزه انرژی را به خود اختصاص خواهد داد. در چنین شرایطی استفاده بهینه از این منابع گسترده و فراوان ملی موجب کسب درآمد فراوان و حضور قدرتمند ایران در بازارهای مصرف جهانی خواهد شد که البته تحقق چنین چشم اندازی نیازمند برنامه ریزی صحیح و منسجم در این عرصه می باشد. در این تحقیق از یک سو به بررسی بازار جهانی گاز طبیعی پرداخته شده و از سوی دیگر نگاه جامعی به وضعیت بازار گاز در داخل کشور شده است. برخی تئوری های موجود در حوزه مدیریت استراتژیک مرور شده و دو پارادایم مطرح در این حوزه در غالب رویکرد منابع محور و رویکرد موقعیت یابی برای تحلیل موضوع تحقیق به کار رفته است. در نهایت تلاش شده تا رویکرد غالب در صنعت گاز ایران شناسایی شده و با وضعیت مطلوب تحت مقایسه قرار گیرد.
پیوست: