بررسی تعامل تجارت الکترونیکی و بازارهای انرژی (با تاکید بر صنعت نفت ایران)

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه اقتصاد
گرایش علمی:
اقتصادانرژی وبازاریابی
قالب اجرا:
پایان‌نامه غیرصنعتی
کارفرما:
پدیدآورنده:
سمیه مردانه
استاد راهنما:
حجت الله غنیمی فرد
استاد مشاور:
ابوالقاسم مهدوی مزده
دانشگاه:
دانشگاه تهران
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۸۵
کلیدواژه‌ها:
بازرگانی الکترونیکی, صنعت و تجارت نفت, ایران, مصرف انرژی, مدیریت زنجیره های عرضه
Electronic commerce, Petroleum industry and trade, Iran, Energy consumption, Supply chains management
چکیده:
امروزه انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات همه عرصه های زندگی بشری را تحت تاثیر قرار داده است. تجارت الکترونیکی به عنوان نماد عینی این انقلاب, شیوه سنتی تجارت را متحول کرده است. اما صنایع انرژی به خصوص صنعت نفت در برابر بکارگیری تجارت الکترونیکی مقاومت زیادی نشان داده اند. این در حالی است که بر طبق شواهد آماری, تقاضا برای نفت در دهه های گذشته همواره سعودی بوده و این روند برای آینده نیز پیش بینی می شود. از سوی دیگر, حجم تجارت الکترونیکی و سهم آن از کل تجارت جهانی از رشد فزاینده ای برخوردار بوده است. برای بررسی تعامل تجارت الکترونیکی و صنعت نفت ایران, از دو روش استفاده شده است. در روش اول, در چهار مرحله به بررسی تعامل کیفی تجارت الکترونیکی و صنعت نفت پرداخته شده است: ۱- معرفی زنجیره ارزش صنعت نفت و گزارش وضعیت موجود تجارت الکترونیکی در این صنعت. ۲- ارزیابی وضعیت تجارت الکترونیکی در چند شرکت نفتی منتخب. ۳- تجزیه و تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب. ۴- ارائه راهکارهایی برای بکارگیری تجارت الکترونیکی در صنعت نفت ایران. در روش دوم, تعامل کمی تجارت الکترونیکی و صنعت نفت در قالب سه فرضیه مورد آزمون قرار گرفته است. آزمون همبستگی اسپیرمن, جدول تحلیل واریانس یک طرفه و جدول ضرایب رگرسیون در مورد فرضیه ها, این نتایج را در برداشت.
۱- حجم کلان معاملات نفتی تاثیری در بکارگیری تجارت الکترونیکی در صنعت نفت ندارد.
۲- وجود زیر ساخت های مناسب فنی و قانونی باعث تقویت بکارگیری تجارت الکترونیکی در صنعت نفت می شود.
۳- وجود رقابت سبب بهبود بکارگیری تجرات الکترونیکی در صنعت مذکور می شود.
Today, the revolution of information communication technology (ICT) has affected all aspects of human society. Electronic commerce (EC) as the objective representative of this revolution has changed the traditional methods of trade. However, energy industries –especially oil industry- have considerably resisted against the use of EC. This is while, according to statistics, demand for oil has been increasing in recent decades and is predicted to be increasing in future as well. In addition to that, the volume of EC and its share in global trade have experienced an increasing trend. To investigate the interaction between EC and oil industry we have applied two methods. In the first method, we have investigated the interaction between EC and oil Industry in four stages: 1- Introducing oil industry’s value chain and reporting the existing situation of EC in the oil industry, 2- The situation of EC in some selected oil corporations, 3- The analysis of the gap between the existing and desirable situations, and 4- Providing procedures to the application of EC in Iranian oil industry. In the second method the interaction between EC and oil industry has been tested under three hypotheses. Spearman correlation test, one way variance analysis table (ANOVA) and regression coefficient table showed the following results:
۱- The great volume of oil transactions has no effect on applying EC in oil industry.
۲-Appropriate technical and legal infrastructures strengthen applying EC in oil industry.
۳- Competition improves applying EC in oil industry.
پیوست: