تغییر بنیادهای بازار نفت سبب کندشدن بازگشت توازن شده است

مشاور دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت در همایش راهبردی نفت و نیرو اعلام کرد با وجود پایبندی اوپک به توافق جهانی کاهش تولید نفت، بنیادهای بازار جلو بازگشت توازن به بازارهای جهانی را گرفته است.

به گزارش شانا، حجت الله غنیمی فرد، مشاور دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) در روز پایانی سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو اعلام کرد: تغییر بنیادهای بازار، به ویژه در زمینه افزایش عرضه (از سوی آمریکا)، سبب شده است با وجود پایبندی بالای کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق جهانی کاهش عرضه، روند بازگشت توازن به بازارهای جهانی به تأخیر بیفتد.

وی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی اوپک، رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳,۴ درصد می‌رسد در حالی که این رقم در سال جاری میلادی ۳.۵ درصد خواهد بود.

به گفته مشاور دبیر کل اوپک، تقاضای روزانه نفت خام نیز در سال آینده میلادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که به رشد تقاضای آن در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک است.

بر اساس برآوردهای اعلام شده از سوی غنیمی فرد، پیش بینی می‌شود عرضه روزانه نفت تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیون بشکه افزایش یابد.

سال جاری میلادی نیز عرضه روزانه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و آمریکا بیشترین سهم را در این رشد تولید داشت.

توافق جهانی کاهش تولید نفت میان ۲۴ کشور تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک توانست به کاهش خیره‌کننده سطح ذخیره سازی نفت در جهان کمک کند، اما تغییر بنیادهای بازار سبب شد این روند کاهش، کند شود.

آیین پایانی سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو که روز سه‌شنبه (۱۸ مهرماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و معاونان وی و نمایندگان شرکت‌های خارجی و شرکت‌های مجامع انرژی آغاز شده بود، عصر دیروز با حضور رکن الدین جوادی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، حبیب الله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و غنیمی فرد، برگزار شد.

سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو امروز (پنجشنبه، ۲۰ مهرماه) با برگزاری چند کارگاه آموزشی به کار خود پایان می‌دهد.