طراحی مدل قیمت گذاری پروژه های EPC-Lump sum در صنعت پتروشیمی

عنوان لاتین:
شاخه علمی:
پایان‌نامه مدیریت
گرایش علمی:
مدیریت بازرگانی – بازاریابی بین المللی
قالب اجرا:
پایان‌نامه غیرصنعتی
کارفرما:
پدیدآورنده:
محمد رضا ترکی جوشقان
استاد راهنما:
محمدعلی شاه حسینی
استاد مشاور:
محسن نظری
دانشگاه:
دانشگاه تهران
مقطع تحصیلی:
پایان‌نامه کارشناسی ارشد
سال دفاع:
۱۳۹۰
کلیدواژه‌ها:
پروژه, پتروشیمی, برآورد هزینه, قیمت رقابتی, قیمت گذاری, پروژه های
project, petrochemical, cost estimation, competitive price, pricing, EPC projects
چکیده:
“در این پژوهش تلاش شده است تا با برقراری و ایجاد روابط منطقی بین اجزای تشکیل‌دهنده یک پروژه, به مدلی برای رسیدن به قیمت رقابتی در مناقصات پروژه‌های پتروشیمی دست یابیم. این پژوهش برمبنای تلفیقی از روش‌های مختلف برآورد هزینه, مدلی را برای رسیدن به قیمت مناسب جهت قراردادهای قیمت مقطوع در پروژه‌های پتروشیمی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این مدل با تجزیه و تحلیل اطلاعات پروژه‌های انجام شده و ایجاد ساختاری سیستماتیک مابین عوامل مورد نظر, پیمانکاران را در تهیه قیمت مناسب برای پروژه‌ها یاری می‌کند و موجب ایجاد مزیت رقابتی در بازار این کسب و کار می‌گردد.
این پژوهش به علت ایجاد مدلی برای رسیدن به قیمت پروژه‌های EPC, از نظر هدف, جزو تحقیق کاربردی می‌باشد و همچنین جهت طراحی مدل مورد نظر, از جهت جمع‌آوری داده‌ها, جزو تحقیق توصیفی و از شاخه پیمایشی می‌باشد. این پژوهش در قلمرو علم بازاریابی و جزو مباحث قیمت‌گذاری می‌باشد.
این مدل قیمت‌گذاری, چارچوبی برای تعیین قیمت نهایی در راستای کمک به مناقصه‌گران به منظور حضور در مناقصات با پیش آگاهی از میزان موفقیت خود, استخراج و ارائه می‌گردد. در این راه مطالب پایه و تئوریک در کنار تجربیات عملی مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مدل براساس قوانین منطقی(بدیهیات), قوانین احتمالات, دانش مفهومی و تجربیات کارشناسان و نیز قواعد رایج در خصوص شرکت در مناقصه, مکانیزمی برای پیشنهاد قیمت نهایی ارائه می‌نماید. در مدل پیش رو, با نگرشی سیستماتیک به عوامل موثر و تاثیرگذار در قیمت نهایی تلاش شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین قیمت که منافع کارفرمایان و پیمانکاران را مدنظر قرار می‌دهد, دست یافت.”
“””In this research, it has been tried to establish and develop a logical relations between the components of a project, to reach a model of competitive price in Tenders for petrochemical projects. This research has been based on combination of different methods of cost estimation, created a model to study how to reach an appropriate price for divided price contracts in petrochemicals projects. With disintegration and analysis of information of the project which are already done and creating a structural systematic between the desired factors this model, will help contractors in preparation of appropriate price for projects and it will cause competitive advantage in the market for this area of business.
Because this research will create a model to reach the price in EPC projects, Target wise it is part of the applicable research and also for designing the desired model from the direction of collecting data, it is part of the descriptive research and Survey branch. This research is in the territory of marketing science and it is part of the pricing topics.
This pricing model creates a framework for determination of final price in order to aid the contractors in order to present in tenders with the forecasting of the success rate will be extracted and presented. In this way basic and theoretical contents along with scientific experience are being considered. This model is based on rules of logic (obvious), probability rules, conceptual knowledge and experiences of exports.””
پیوست: