افزایش تمایل شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران

حضور توتال در ایران نشانه تقابل اروپا و آمریکاست
روزنامه واشینگتن پست در مقاله ای اشاره کرده است که قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی می تواند به عنوان پیغام اروپایی ها به آمریکا تلقی شود که نشان می دهد اروپا به برجام متعهد است.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال فرانسه، شرکت سی ان پی سی آی چین و شرکت پتروپارس امضا شد، نخستین قرارداد عمده انرژی ایران با یک شرکت اروپایی پس از پایان تحریم ها از آغاز سال گذشته میلادی است.

پاتریک پویانه، مدیر عامل توتال، در پی امضای این توافق، اعلام کرد: ما اینجا هستیم تا پل بسازیم، نه دیوار؛ توسعه اقتصادی همچنین راهی برای ایجاد صلح است.

سخنان وی نشان دهنده دیدگاهی گسترده تر در میان سران کشورهای اروپایی برای ارتقای روابط با ایران محسوب می‌شود و یکی از راه های آن، تشویق شرکت‌های اروپایی همچون توتال به سرمایه گذاری در ایران است.

با این همه، این سخنان همچنین نشان دهنده افزایش شکاف میان آمریکا و اروپا درباره چگونگی تعامل با ایران است.

الی گرانمایه، کارشناس شورای روابط خارجی اروپا، اعلام کرد سرمایه گذاری ۴,۸ میلیارد دلاری توتال در ایران که به گفته کارشناسان دولت فرانسه از آن حمایت می کند، این پیام را دارد: “با وجود سردرگمی دولت آمریکا، ما به کار خود ادامه می دهیم؛ اروپایی‌ها می گویند سیاست خارجی ما درباره ایران اکنون با سیاست شما در واشینگتن متفاوت است و ما خود به خود از شما پیروی نمی کنیم.

به گفته کارشناسان، اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد که از برجام کناره بگیرد و یا برای بازنگری در آن تلاش کند، این کشور برای همراه کردن اروپا و دیگر امضاکنندگان توافق، یعنی چین و روسیه، با چالش رو به رو خواهد شد.

ریچارد نفیو، از مسئولان پیشین وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که توافق توتال با ایران این پیام را دارد که این شرکت و به احتمال زیاد دولت فرانسه، برای مبارزه با تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها به دلایل ناموجه، آمادگی دارند.

فابین دنی، مشاوری که به شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در بازار ایران مشاوره می‌دهد، گفت: اروپایی‌ها، چینی‌ها، اوکراینی‌ها در حال بازگشت به ایران هستند، شرکت‌های بسیار بزرگی از این کشورها با اشتهای سرمایه گذاری هستند و آنها در حال طی کردن این مسیر هستند.